1.

1. Виконайте тестові завдання з теми "Почуття та емоції"

 

1.     Почуття, у яких виражаються і відображаються ставлення особистості до різних факторів життя, картин довкілля, творів мистецтва, тощо, - це:

А) моральні почуття;

Б) праксичні почуття;

В) інтелектуальні почуття;

Г) естетичні почуття.

2.  Почуття, які здійснюють позитивний вплив на особистість, - це:

А) стенічні почуття;

Б) абстрактні почуття;

В) інтероцептивні почуття;

Г) астенічні почуття.

3. Фізіологічною основою почуттів є:

А) діяльність аналізаторів;

Б) складна аналітико синтетична діяльність кори великих півкуль головного мозку;

В) діяльність підкіркових нервових центрів;

Г) у виникненні почуттів важливе місце посідає робота кори великих півкуль, а також підкіркові нервові центри.

4. Стан психічної напруженості, що виникає під час великих фізичних та розумових перевантажень:

А) афект;

Б) криза;

В) фрустрація;

Г) стрес.

5. Бурхливий короткочасний вияв почуття:

А) стрес;

Б) афект;

В) пристрасть;

Г) сила.

6. Емоції і почуття, які пригнічують людину, послаблюють її активність, називаються:

А) стенічними;

Б) астенічними;

В) абстрактними;

Г) конкретними.

7. Емоційний стан, що викликається нездоланними перешкодами на шляху досягнення значущої мети й супроводжуються переживанням невдачі, розпачу, називається:

А) стресом;

Б) афектом;

В) кризою;

Г) фрустрацією.

8. Стійке, глибоке й сильне прагнення людини до певного об’єкта це:

А) пристрасть;

Б) настрій;

В) емоційний відгук;

Г) радість.

9. Під час складання комплексного іспиту студент – відмінник скаржиться, що не може відповісти на просте запитання, пояснює, що у нього якийсь дивний стан: він ніби «все забув». Про яке емоційне явище йдеться:

А) афект;

Б) пристрасть;

В) стрес;

Г) фрустрація.

10. Емоційні прояви – настрій, афект, фрустрація відносяться до:

А) психічних процесів;

Б) психічних станів;

В) психічних властивостей.

2. Складіть поради з профілактики стресів для студентів під час підготовки до екзаменаційної сесії

3. З художньої або професійної літератури відберіть приклади, які ілюструють вплив емоцій на пізнавальні психічні процеси, на поведінку, на організм вцілому; емоційні стани (настрій, пристрасть, афект, фрустрація, стрес).

4. Які з нижче перерахованих позитивних і негативних переживань можна віднести до стенічних і які до астенічних:

 радість, страх, щастя, жах, сум, пустка, подив, журба, туга, страждання, розгубленість, збентеження, тривога, занепокоєння, зрада, кохання, образа, ненависть, розчарованість, роздратування, неприязнь, огида, дружба, допитливість, безпорадність, відкриття нового, інтерес, провина, насолода, захоплення.

  

 Виконайте завдання з теми "Воля"

1. З'ясуйте суть понять екстернальний та інтернальний локус контролю. Випишіть у конспект визначення цих понять.

2. Визначте, яка функція волі (регулювальна, стимулювальна, гальмівна) проявляється в кожній ситуації. Обґрунтуйте свої відповіді.

1.  Людині дуже хочеться пити. Вона підходить до водойми, набирає води і збирається випити. Проте їй кажуть: «У цій водоймі виявлено холерного ембріона, майте це на увазі». Людина виливає воду і йде геть.

2.  Під час повітряного бою пілота було смертельно поранено. Якоїсь миті він зрозумів, що, коли випустить з рук штурвал літака, загинуть усі, хто в ньому є. І ось пілот веде далі літак, здійснює успішну посадку і безсило падає на підлогу кабіни. З літака його виносять уже мертвим.

3.  Спекотного дня підліток М. працював на пришкільній ділянці. Діти покликали його купатися. Хоча М. мав дуже стомлений і виснажений вигляд, він відмовився, пояснивши, що вирішив доводити будь-яку розпочату справу до кінця.

 4.  Виберіть із запропонованого списку слова, які належать до характеристики людей з сильною волею, слабкою волею.

 Хочу, розраховую, можу, потрібно, вагаюсь, необхідно, виконаю, сподіваюсь, умію, повинен, зобов’язаний, ризикну, подумаю, боюсь, вирішу, буду, стану, бажаю, вимагаю, наполягаю, міркую, пораджусь, передбачаю, боюсь, уникаю, неодмінно, обов’язково.

5. Вставте пропущені слова:

1... – це психічна особливість людини, яка проявляється в подоланні перешкод на шляху до поставленої мети.

 2. Дії, які здійснюються мимовільно, під впливом сильних емоцій, називаються...

 

 Тестові завдання для перевірки знань  до теми «Воля» 

1. Регуляція діяльності індивідом, що забезпечує досягнення мети за  відсутності актуальної потреби чи утримання від бажаної дії в ситуації вибору, – це:

 а) характер;

 б) мислення;

 в) рефлексія;

 г) воля.

 2. Відносно   стійкі,   незалежні   від   конкретної   ситуації   психічні  утворення, що засвідчують досягнутий особистістю рівень свідомої саморегуляції поведінки, – це:

 а)  психічні стани;

 б) психічні властивості;

 в)  вольові  якості;

 г)  психічні  процеси. 

3. Андрій Сергійович, від якого пішла дружина, вважає, що він узагалі  даремно одружувався: з ним не змогла б жити жодна жінка, оскільки він повністю захоплений роботою, винахідництвом, філософією й колекціонуванням марок. Визначте схильність героя до оцінки власної відповідальності за поведінку:

 а) інтернальний локус контролю;

 б) екстернальний локус контролю;

 в) екстернально-інтернальний локус контролю;

 г) інтернально-екстернальний локус контролю.

 4. Валентині    колеги    на    день    народження    подарували    новий  будильник. Вона часто запізнюється на роботу і щоразу звинувачує в цьому будильник, який «хоче – дзвонить, хоче – не дзвонить». Визначте схильність героїні до оцінки власної відповідальності за поведінку:

 а) інтернальний локус контролю;

 б) екстернальний локус контролю;

 в) екстернально-інтернальний локус контролю;

 г) інтернально-екстернальний локус контролю.

 5. Порушення волі людини, що пов’язане з нездатністю прийняти  необхідне рішення чи діяти, – це:

 а) апраксія;

 б) абулія;

 в) анемія;

 г) конформність.

 6. Схильність людини пояснювати причини своїх дій внутрішніми  факторами (своїми здібностями,  характером, внутрішнім станом) – це:

 а) інтернальна локалізація контролю;

 б) екстернальна локалізація контролю;

 в) регуляція внутрішніх станів;

 г) психоаналіз.

 7. Основними ознаками вольових дій є:

 а) свідоме подолання перешкод на шляху досягнення мети;

 б) конкуруючі мотиви;

 в) наявність вольових зусиль;

 г) усе вказане.

 8. Цілеспрямоване   регулювання   особистістю   власної   поведінки,  виражене в здатності долати                        перешкоди та труднощі при здійсненні дій і вчинків, – це:

 а) воля;

 б) мета;

 в) мотив;

 г) активність.

 9. До емоційно-вольових психічних процесів належать:

 а) темперамент, характер, здібності;

 б) відчуття, сприймання, пам’ять;

 в) здібності, почуття, мовлення;

  г) емоції, почуття, воля.

 10.    Випадки хворобливого безвілля називають:

 а) довільною діяльністю;

 б) конформністю;

 в) упертістю;

 г) абулією.

 11.    Вольова якість особистості, яка полягає в умінні самостійно діяти без допомоги інших, критично ставитися до впливів інших людей, оцінюючи їх відповідно до своїх поглядів і переконань, – це:

 а) рішучість;

 б) наполегливість;

 в) витримка;

 г) самостійність.

 12.    Вольова якість особистості, яка полягає в умінні приймати своєчасно, обдумано, твердо, непохитно рішення, – це:

 а) організованість;

 б) витримка;

 в) самостійність;

 г) рішучість.

 13.    Проаналізуйте наведену ситуацію й визначте локус контролю її персонажа: водій, який був у нетверезому стані, порушив правила дорожнього руху і збив пішохода Г.І., який поспішав до трамвая.
Останній потрапив у лікарню з переломом ноги. Лежачи на лікарняному ліжку, Г.І. вкотре пошкодував про те, що не зайшов до хлібного магазину, – це б дозволило йому поїхати наступним трамваєм, але зберегти здоров’я:

 а) інтернальний;

 б) екстернальний;

 в) інтернально-екстернальний;

 г) екстернально-інтернальний.

 14.    За якого локусу контролю людина вважає причиною своїх досягнень збіг обставин, допомогу інших людей?

 а) інтернального;

 б) екстернального;

 в) інтернально-екстернального;

 г) екстернально-інтернального.

 15.    Якою вольовою якістю обумовлюється уміння керуватись у своїх діях і вчинках загальними і стійкими цілями та переконаннями?

 а) цілеспрямованість;

 б) ініціативність;

 в) рішучість;

 г) наполегливість.

 16.  Вольову властивість, що характеризує уміння людини керуватися у своїх вчинках стійкими  ринципами, переконаннями у доцільності певних дій і вчинків називають:

 а) принциповість;

 б) ініціативність;

 в) рішучість;

 г) наполегливість?

 17.   Що є характерним для третьої фази вольової дії:

 а) прийняття рішення;

 б) виникнення спонукання і встановлення мети;

 в) розгляд і боротьба мотивів;

 г) виконання прийнятого рішення.

 18.    Дії, скеровані на досягнення свідомо поставленої мети й пов’язані з подоланням труднощів, – називають:

 а) мимовільними;

 б) цілеспрямованими;

 в) довільними;

 г) самостійними.

 19.    Яка вольова властивість характеризується умінням людини гальмувати небажані спонукання і не опускати дій, які перешкоджають досягненню поставленої мети:

 а) рішучість;

 б) витримка;

 в) самостійність;

 г) наполегливість.

20.    Необдуманий, нічим не виправданий прояв волі, який полягає в тому, що людина наполягає на своєму недоцільному бажанні, незважаючи на обставини, має назву:

 а) рішучість;

 б) упертість;

 в) самостійність;

 г) наполегливість.

  

 Увага! Відповіді на письмові завдання  надсилати для перевірки в друкованому варіанті на адресу електоронної  пошти   palagutaalona@gmail.com 

 

 Виконайте тестові завдання

Тема «Темперамент особистості»

1.  Вчення про темперамент започаткував:

а) Гален;

б) Павлов І.П.;

в) Гіппократ.

2.Темперамент – це  _____________________________________________

3. Основою темпераменту є:

а) властивості ЦНС;

б) особливості внутрішнього середовища організму;

в) особливості будови тіла людини;

4. Властивість темпераменту, яка виявляється в легкості пристосування до обставин, що змінюються називається:

а) реактивністю;

б) ригідністю;

в) пластичністю.

5. Високий ступінь працездатності, уміння спокійно знаходити вихід у важких ситуаціях виявляють такі показники нервової системи:

а) сила;

б) урівноваженість;

в) рухливість.

6. Який тип нервової діяльності лежить в основі сангвінічного типу темпераменту:

а) сильний неврівноважений;

б) сильний врівноважений повільний;

в) сильний врівноважений рухливий.

7. Співвідношення процесів гальмування і збудження характеризує:

а) силу нервових процесів;

б) урівноваженість нервових процесів;

в) рухливість нервових процесів.

8. Який тип ВНД лежить в основі меланхолічного типу темпераменту:

а) слабкий;

б) сильний врівноважений повільний;

в) сильний врівноважений рухливий.

9. Який тип ВНД характеризується переваженням процесів збудження над процесами гальмування:

а) слабкий;

б) сильний неврівноважений;

в) сильний врівноважений рухливий.

10. Визначити переваги та недоліки всіх типів темпераменту.

 

 

 Переваги та недоліки типів темпераменту

 

Тип темпераменту

Переваги темпераменту

Недоліки темпераменту

Холеричний тип

 

 

Сангвінічний тип

 

 

Флегматичний тип

 

 

Меланхолічний тип

 

 

 

 11. Підготувати поради для педагога "Як спілкуватися з дітьми різних типів темпераменту"

 

 12. Визначте тип темпераменту Валі.

Лякливо озираючись, дівчинка входить із мамою до кабінету лікаря. Валя розгублюється, червоніє, коли до неї звертаються. Мама каже, що Валя слухняна, сумлінна, але вкрай вразлива, плаксива, боязка. Вдома вона охоче співає ляльці пісні, коли нікого поряд нема.

 

Визначте тип темпераменту Оленки.

Дуже рухлива дівчинка, із жвавою мімікою. Легко зближується з ровесниками. Іноді забуває про доручення. Бувають випадки, коли засмучується, але ненадовго. Настрій у дівчинки переважно веселий і бадьорий. Легко захоплюється всім новим, але порівняно швидко втрачає інтерес. Дівчинка дуже говірка.